International Pharmacy Programme
Programın Yeterlilik Düzeyi
Eczacılık Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 7. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 1. düzey ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 7. düzeydir.
Programa 2017-2018 eğitim öğretim döneminde lisans öğrenci kabulüne başlanmıştır.
Programın Amacı
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Eczacılık Fakültesi eğitim programının amacı, toplumun ve hastanın ilacı doğru ve güvenli bir şekilde kullanmasını sağlamak ve hastanın yaşam kalitesini yükseltmek için gerekli bilgiye sahip eczacılar yetiştirilmesidir. Bu sayede; ilaç firmalarının standardizasyonunu, kalite güvenliğini ve yönetimini sağlayan ve ilaç kullanımı sonucu ortaya çıkan çok yönlü sorunlara çözüm sunan eczacılar yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Bu sayede hem bireysel hem de toplum için etik ilkeler çerçevesinde değenlendirildiğinde, hastalıkların teşhis ve tedavisinde kullanılan doğal ve sentetik maddeler, hastalıklardan korunma, çeşitli tıbbi ürünlerin ve ilaç formlarının hazırlanması, analiz yöntemleri, farmakolojik etkileri, hastaya sunumu, güvenlik, etkinlik ve konfor açısından akılcı kullanımları konusunda yardımcı olabilecek bilirkişiler ortaya koyabilmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
İngilizce (%30)
Kazanılan Derece
Bu programı başarı ile tamamlayan öğrenciler “Eczacı” unvanı ile mezun olur.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 10 yarıyıldır.
Eczacılık Fakültesinden mezun olmak için öğrencilerin, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olması gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum kredi 223 ve minimum AKTS 300’dür. İlgili kredilerin tamamlanmasının yanısıra, programın öngördüğü tüm uygulamaların, mezuniyet projesi dersi ve stajların “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ” hükümlerine göre başarı ile tamamlanması zorunludur.
300 AKTS kredi kazanarak programı başarılı bir şekilde tamamlayan ve program yeterlilikleri sağlayan öğrenciler “yüksek lisans” derecesine sahip olur.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Eczacılık Fakültesi mezunları serbest eczane işletebilecekleri gibi eczanelerde yardımcı eczacı ya da ikinci eczacı pozisyonlarında ya da hastane eczanelerinde çalışabilir. Ayrıca ilaç ve kozmetik endüstrisinde farklı birimlerde (üretim, kalite kontrol, kalite güvence, araştırma-geliştirme, farmakovijilans, klinik araştırmalar, medikal, pazarlama, ruhsatlandırma), Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu, T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye Halk Sağlığı Kurumu gibi kamu kurum ve kuruluşlarında, ilaç ve zehir bilgi merkezlerinde, hücre ve kök hücre tedavi merkezlerinde, radyofarmasi laboratuvarlarında, tıbbi cihazla ilgili onaylanmış kuruluşlar, sözleşmeli araştırma kurumları, ilaç danışmanlık şirketleri ve meslek örgütlerinde görev alabilir. Bunun yanısıra yurt içi/yurt dışı doktora programları ile akademik kariyer yapma imkânına da sahiptirler.
- Eczacılık eğitimi sırasında temel eczacılık ve meslek bilimleri alanlarında edindiği bilgi ve becerileri mevcut yasa ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinin her alanında uygular.
- Biyolojik sistemlerin anatomisi, immunolojisi, fizyolojisi, fizyopatolojisi ve biyokimyası hakkında bilgi sahibidir. İnsan sağlığını etkileyen hastalıklar ve tedavileri hakkındaki temel kavramları bilir.
- Eğitimi esnasında edinmiş olduğu mesleki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile harmanlayarak toplumun sağlık düzeyi ve kalitesinin yükseltilmesi adına başta yasal otoriteler olmak üzere tüm paydaşlar ile birlikte çalışır.
- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı yeni ilaç moleküllerinin tasarımı geliştirilmesi ve test edilmesi konularında bilgi ve uygulama becerilerine sahiptir.
- Temel ve ileri analiz yöntemleri, enstrümantasyon ve validasyon konusunda bilgi sahibi olup, ilgili bilgiyi etkin madde ve nihai ürün analiz çalışmalarına yansıtabilir.
- Doğal, sentetik, biyolojik ve biyoteknolojik ürünler ile radyofarmasötik, kozmetik-kozmesötik, tıbbi cihazlar ve ileri teknoloji ürünlerinin kalite güvence ve yasal gereklilikler çerçevesinde formülasyon, üretim, kalite kontrol, ambalajlama, depolama, dağıtım ve ruhsatlandırma faaliyetleri ile ilgili teorik bilgi ve uygulama becerisine sahiptir.
- İlaçların biyofarmasötik ve farmakokinetik özellikleri ile farmakodinamik ve toksikolojik etkilerini bilir ve bu bilgileri eğitimi esnasında edinmiş olduğu temel tıp bilimleri ile harmanlayarak patolojik süreçlerde medikal tedavi ilkelerini uygulayabilir. Medikal tedavi etkinliği ile istenmeyen ilaç reaksiyonlarının raporlanması, izlenmesi, önlenmesi ve riskli hasta gruplarında ilaç kullanımı konularında bilgi sahibidir.
- Eğitim sürecinde farmakoterapi ve klinik eczacılık alanlarında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgiler dahilinde akılcı ilaç kullanımı gereklilikleri doğrultusunda edinmiş olduğu hasta odaklı farmasötik bakım hizmetlerini planlayabilme, yönetebilme becerisi ile diğer sağlık personeli ile beraber sağlık hizmeti kalitesini artırmaya yardımcı olur.
- Eczacılık meslek uygulamaları ve farmasötik ürünlerin kullanışları ile ilgili bilgileri topluma, diğer sağlık personeline ve ilaç politikalarından sorumlu kurum ve kuruluşlara aktarmak için etkin iletişimde bulunur.
- Güncel ve kanıta dayalı veri ve bilgi kaynaklarını kullanarak hasta ve yakınlarına, meslektaşlarına, diğer sağlık personeline, kurumlardaki ilgili birim-komitelere ve topluma eczacılık alanında eğitim, bilgilendirme ve danışmanlık hizmeti sunar. Klinik ve girişimsel olmayan araştırmalarda görev ve sorumluluk alır.
- Sağlık ekonomisi, sağlık politikaları, eczane yönetimi, ve biyoinformatik konularında bilgi sahibidir
- Yabancı dili bilgisini eczacılık ile ilgili güncel gelişmeleri izleyebilmek ve iletişim kurabilmek amacıyla kullanır, bilimsel kaynakları ve bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır teorik ve/veya pratik araştırma yaparak bulgularını rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar.
- Hayat boyu öğrenme bilinci ile alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek teknolojik gelişmeleri takip eder, kurum içi yerel ve uluslararası eğitimlere katılarak bunları kredilendirir ve belgeler. Gelişmeleri mesleki alanda uygulayarak farkındalık yaratır ve topluma öncülük eder.
- Mesleğin tarihi gelişimi ve meslek etiğini bilir. Yönetim, organizasyon, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
- Birey ve toplum sağlığı, çevre bilinci ve iş güvenliği konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir ve uygular.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
Bilgi | |||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||||||
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 2 | 3 | 4 | 5 | 2 | |||||||
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 | 2 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||||||||
Beceriler | |||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. | 5 | 2 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 | ||||||||||
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. | 2 | 2 | 5 | 5 | |||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | 4 | 2 | 2 | 5 | 2 | 5 | |||||||||||
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 2 | 4 | 4 | 2 | |||||||||||||
Yetkinlikler | |||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 | 2 | 2 | 4 | 5 | 4 | |||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 5 | 2 | |||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | ||||||||||
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 4 | 2 | 2 | 4 | 2 | ||||||||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | ||||||||||
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. | 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | |||||||||
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 5 | ||||||||||
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 5 | |||||||||||
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 4 | 3 | 2 | |||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 | ||||||||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 | 3 | |||||||||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 3 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 2 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | ||||||||||
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 5 | 5 | 3 | ||||||||||||||
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | |||||||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | 4 | 4 | 4 | 5 | |||||||||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 4 | 5 | ||||||||||||||
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 3 | 5 | |||||||||||||||
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 5 | 3 | |||||||||||||||
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. | 3 | 5 | |||||||||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek